Мистецький проєкт "Ікони на ящиках з-під набоїв" до Дня Матері
Мистецький проєкт "Ікони на ящиках з-під набоїв" до Дня Матері
Не пропустить подію, додайте в гугл календар: 👉 додати📅
Мистецький проєкт "Ікони на ящиках з-під набоїв" до Дня Матері
⌚️2024-05-10 09:00:00 –
🏢вулиця Лаврська, 9, Kyiv, Ukraine, 01015
Виставка Богородичних ікон на ящиках з-під озброєнь авторства Соні Атлантової та Олександра Клименка є мистецькими медитаціями на тему російсько-української війни. Ящики, що на них написані ікони, привезені з зони бойових дій. Тож ці образи є мовчазними, але промовистими свідками усіх трагічних подій, що нині переживає Україна.
Експозиція стала можлива завдяки ініціативі Міністерства культури та інформаційної політики України. Символічно, що локацією для неї обрана Києво-Печерська лавра – національна святиня України, уділ Пресвятої Богородиці – Матері Ісуса Христа, яка вважається безпосередньою управителькою і покровителькою монастиря. Лавра є Успенською, тож символізує любов синів і дочок до своїх матерів та виконання Божої Заповіді щодо шанування батьків.
Головна ідея проєкту – перетворення смерті, втіленням якої є ящик від набоїв, на життя, що в українській духовній традиції уособлює ікона. Образ Богородиці Марії-Матері, що народжує, доглядає й оберігає Святе Дитя та є покровителькою українських матерів, перетворюється на антитезу загарбницької війни, символ надії та перемоги, адже життя завжди перемагає смерть.
Під час російської агресії, що принесла Україні неймовірну кількість смертей, руйнацій та горя, мати з дитиною на руках стала символом невинних страждань і нескінченного горя, поневірянь і втечі. Водночас це потужним закликом про захист, крик про допомогу, і водночас найважливіший маркер у розрізненні зла і добра.
Цей цикл ікон також про трагедію втрати, адже не всі захисники повернуться з поля бою. Тисячі матерів назавжди залишаться на самоті з власним горем, бідою й трагедією.
Богородична ікона як образ-архетип, центральний для християнської та постхристиянської культур Європи, Америки та деяких частин Африки та Азії. Ікона на ящику з-під озброєнь виступає не лише релігійним атрибутом, але передусім культурологічним феноменом, мистецьким артоб’єктом. Виходячи за межі релігійного простору, вона стає зрозумілою будь-кому як в Україні, так і за її межами: в Європі та Америці. Виставка експонувалась у 20 країнах, 93 містах та 164 локаціях.
Ікони на ящиках з-під набоїв авторства Соні Атлантової та Олександра Клименка є у Папи Римського, Вселенського Патріарха Варфоломія, короля Великої Британії Чарльза III, а також у низки президентів, прем’єр-міністрів, голів парламентів та провідних політиків багатьох країн світу.
Концепція проєкту поєднує начебто несумісні речі: атрибути сучасної війни, і давню мистецьку мову, що сягає часів європейського середньовіччя. Таким чином російсько-українська війна осмислюється на тлі української та навіть європейської історії останнього тисячоліття.
Соня Атлантова – художниця та письменниця. Працює у галузі монументального і станкового малярства, книжкової графіки, інсталяції, учасниця низки виставок в Україні та за кордоном.
Прозові твори входили в короткі та довгі списки кількох літературних премій в Україні та за кордоном, зокрема – “Книга року ВВС”. За роботу над проєктом “Ікони на ящиках з-під озброєнь” нагороджена орденом “За заслуги” третього ступеня.
Олександр Клименко – художник, мистецтвознавець, письменник (під псевдонімом Олаф Клеменсен). Член національної спілки художників України. Працює в галузі станкового та монументального живопису. Автор ідеї та один із кураторів проєкту “Ікони на ящиках з-під озброєнь”, за роботу над яким також має орден “За заслуги” третього ступеня.
📍Виставка діятиме з 10 травня до
10 червня.
📍Час відвідування: 10:00 – 19:00
📍Локація: Велика лаврська дзвіниця Києво-Печерської лаври, перший поверх (Лаврська, 15).
Джерело заходу: https://www.facebook.com/460957196292998